Co to jest merchandising

co to jest merchandisingMerchandising jest rodzajem działalności marketingowej, mającej na celu takie użycie znaku towarowego, by zachęcić do sprzedaży produktu. Istotą tak rozumianej reklamy jest stosowanie wspomnianych znaków towarowych, kojarzonych z jednym produktem, żeby zwiększyć sprzedaż innego produktu.

Oprócz konkretnych znaków, w merchandisingu używa się także różnych wizerunków, symboli, a nawet przedstawień postaci. Odbiorcami takiej działalności jest szerokie grono konsumentów. Bardzo często wykorzystuje się motywy ze znanych produkcji filmowych i telewizyjnych, by dotrzeć do jak największej rzeszy odbiorców. Jest to pierwotna definicja merchandisingu, ale trzeba również zdawać sobie sprawę, że w naszej części Europy bywa używana także, jako określenie procesu prezentacji towarów w celu zwiększenia sprzedaży.

Drugie rozumienie pojęcia merchandising odwołuje się do zwiększania sprzedaży (głównie produktów masowych) wykorzystując topografię sklepu oraz wystrój pomieszczenia. Układ towarów na półkach oraz ich rozmieszczenie w przestrzeni ma niebagatelny wpływ na zachowania klientów.

Merchandising wykorzystuje ten potencjał tkwiący w sile instynktów społecznych, bazując na zagadnieniach psychologicznych oraz wspierając się mechanizmami różnorodnych chwytów marketingowych. Opisywana działalność koncentruje się wokół informowania konsumentów o asortymencie czy nowych produktach oraz zachęcania do ich kupna. Służy temu przyciągnięcie uwagi, wzbudzenie ciekawości, aż w końcu aktywizacja potrzeby posiadania.

Ostatecznie merchandising wpływa na poprawę wizerunku firmy. Odpowiednie podejście do klienta i właściwa ekspozycja towarów, nakierowana na jego potrzeby oraz oczekiwania, gwarantują sukces.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *