Mystery shopping – kontrola działań merchandisera

tajemniczy klientSą różne sposoby oceny działań, które przedsięwziął merchandiser. Sprawdzanie i kontrolowanie skuteczności prowadzonych przedsięwzięć jest niezwykle istotnym aspektem pracy merchandisera. Proces ten umożliwia ciągłe doskonalenie prowadzonego merchandisingu, którego docelowym aspektem jest zwiększenie skuteczności sprzedażowej w sklepie. Jedną z metod kontroli jest badanie mystery shopping – tajemniczego klienta.

 

Mystery shopping polega na odwiedzaniu przez wynajętych audytorów wskazanego sklepu. Tajemniczy klient ocenia sklep w następujących aspektach: ułóżenia towaru na półkach, jakości obsługi, widoczności i skuteczności materiałów reklamowych itp. Charakter badania może mieć trzy formy. Może być to ukryta wizyta tajemniczego klienta. Pracownik sklepu nie wie, że jest kontrolowany. Badanie może być kontrolowane czyli przeprowadzane według określonego scenariusza lub standaryzowane gdy pragniemy się skupić na konkretnych aspektach. Wówczas tajemniczy klient posługuje się stosownym kwestionariuszem. Wszystkie trzy metody pozwalają na przyjrzenie się danemu sklepowi z innego punku widzenia. Mystery shopping ma za zadanie uzyskanie i zebranie obiektywnych informacji, które wykorzysta merchandiser w swojej pracy do udoskonalenia stosowanych rozwiązań.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *